Friday, January 8, 2016

Jom Ingat

Mengeksperimen :
Mengenal pasti masalah
Membuat hipotesis

Merancang eksperimen :

- Mengawal pemboleh ubah
- Menentukanperalatan dan bahan yang diperlukan
- Menentukan langkah-langkah untuk menjalankan eksperimen
- Menentukan kaedah mengumpul data
- Menentukan kaedah menganalisis data

Melakukan eksperimen :

Memerhati
Mengelas
Mengukur menggunakan nombor
 Membuat inferens
 Meramal
Berkomunikasi
Menggunakan perhubungan ruang dan masa
Mentafsirkan data
Mendefinisi secara operasi
Mengawal pemboleh ubah
Membuat hipotesis
Eksperimen



- Membersih peralatan dan bahan sains dengan betul dan selamat
- Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan dengan betul
- Melakarkan spesimen, peralatan, dan bahan sains dengan betul
- Mengendalikan spesimen dengan betul dan cermat
- Menyimpan peralatan dan bahan sains dengan betul dan selamat

.
.
.
.
.
.
.

Mengumpulkan data --- Menganalisis data --- Mentafsirkan data
Membuat kesimpulan --- Membuat pelaporan

 Cabar Minda
Jawab semua soalan yang berikut .

1. Berdasarkan dialog di bawah, kenal pasti inferens tentang kejadian yang berlaku.

Nurin    : Ammar, cuba lihat itu, tong sampah jatuh. Siapalah yang                   jatuhkan tong itu.
Ammar : Saya rasa mungkin monyet dari kawasan belukar sekolah                   kita. Semenjak kawasan ini dibersihkan, saya sering                          nampak monyet berkeliaran

2. Hipotesis di bawah dibuat oleh Lim ketika bermain gasing bersama-sama dengan rakan-rakannya.

            Semakin bertambah lilitan tali pada gasing, 
        semakin bertambah tempoh masa gasing berputar

Daripada hipotesis di atas, kenal pasti :
    i. pemboleh ubah dimanipulasi
   ii. pemboleh ubah bergerak balas

3. Baca isi- isi yang diberi. Kemudian, jawab soalan yang diberi.

1. Seekor burung datang.... haus.... jag yang berisi air.... tidak penuh.... tidak mampu meminum air....

2. Mendapat idea.... meletakkan beberapa ketul batu.... air semakin penuh....

3. Air penuh.... boleh diminum.... gembira.... hasil.... dapat terbang semula....

a) Ramalkan apakah yang akan berlaku selepas nombor 3 ?
____________________________________________________________________________________________________________

b) Apakah pemboleh ubah dimanipulasi dan pemboleh ubah bergerak balas daripada situasi di atas ?
____________________________________________________________________________________________________________

4. Amir menjalankan suatu penyiasatan ke atas tiga helai tuala ynag sama jenis dan saiz. Dia menuangkan 50 ml air pada setiap tuala dan menimbang semua tuala tersebut. Jisim awal setiap tuala telah direkodkan. Dia meletakkan tuala X, Y, dan Z  di bawah cahaya matahari.

Tuala X = Bergulung
Tuala Y = Lipat
Tuala Z = Tidak diubah bentuk/ saiz

Selepas 3 jam, Amir menimbang semula jisim setiap tuala.

a) Apakah tujuan penyiasatan ?
____________________________________________________________________________________________________________

b) Ramalkan susunan tuala mengikut tuala mengikut jisim akhir, secara menaik.
______________________________________________________

c) Nyatakan inferens berdasarkan perbezaa jisim akhir tuala X dan tuala Z.

5. Seorang pegawai pertanian telah merekodkan pemerhatian isi padu susu yang diperoleh pada tahun 2015 seperti maklumat di bawah.

Encik Yusof : -
Feb- 350    Mac- 405    April- 608    Mei- 704    (liter )

Encik Ramli : - 
Feb- 150    Mac- 245    April- 365    Mei- 526    (liter )

a) Tuliskan inferens berdasarkan perbezaan isi padu susu yang diperah bagi ternakan Encik Yusof dan Encik Ramli.
____________________________________________________________________________________________________________

b) Berikan inferens lain berdasarkan pemerhatian di atas.
____________________________________________________________________________________________________________

c) Nyatakan perhubungan antara pemboleh ubah dimanipulasi dengan pemboleh ubah bergerak balas berdasarkan inferens di (a).
____________________________________________________________________________________________________________

d) Pindahkan data dalam jadual ke dalam bentuk komunikasi yang sesuai .
____________________________________________________________________________________________________________




99 % mengikut buku teks sains© tahun 6 2016 ( KSSR )
m/s 11, 12, dan 13.

ZSDALHAH ®

https://plus.google.com/u/0/b/111637195968091488851/111637195968091488851/posts






No comments:

Post a Comment